Kunstner skyder med skarpt efter Fredericia Musicalteaters startskud: ”Jeg føler, at borgerne bliver gjort til grin”

(Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)

Fredericianerne er igen klar til at løbe over scenekanten på Fredericia Musicalteater, efter Fredericia Teaters konkurs i 2020.  Shu-bi-dua the Musical åbner ballet. Startskuddet møder kritik for ikke at have hjerte i Fredericia.

Af Laurids Sandborg

”Fredericia Teater var byens kulturelle fyrtårn. Alle var stolte”, siger kunstmaler og mangeårig gæst på Fredericia Teater, Erik Møller Jørgensen, der var blandt de mange frustrerede borgere, som stod tilbage i et kulturelt tomrum, efter Fredericia Teater i 2020 måtte dreje nøglen om.

Et enstemmigt byråd står nu stolt frem med nyheden om, at Fredericia Musicalteater igen skal få Fredericia på verdenskortet.

Alt er imidlertid ikke fryd og gammen. Erik Møller Jørgensen ser kritisk på beslutningen om, at teatrets første lancering: ”Shu-bi-dua the Musical” – en forestilling, der ikke er skabt, spillet eller produceret i Fredericia, men er udviklet af selskabet Lion Musical. Byens stolte produktioner skal ikke drukne i købte forestillinger. Byrådets løfte om, at teatret handler om Fredericia, er fra første forestilling brudt. Det mener Erik Møller Jørgensen:

”Da det tidligere teater gik konkurs, var løftet, at det nye skulle sætte Fredericia i fokus og være til glæde for byens borgere. Så starter man gud hjælpe mig med at bruge en forestilling udefra. Så føler jeg faktisk, at borgerne bliver gjort til grin”, siger han.

Frygter, at historien gentager sig

Ifølge Erik Møller Jørgensen handler det første spadestik fra Fredericia Musicalteater ikke om at få byen tilbage på musicalsporet, men om kommercielle interesser. Samme interesser, som fik læsset til at vælte for det tidligere kulturmekka, Fredericia Teater. For at tilbagevinde sin plads på verdenskortet skal musicalteatret fokusere på byens egenproduktion:

”Alt blev lavet i Fredericia. Dem, der skabte teatret, var i Fredericia. Vi blev ikke et kulturelt fyrtårn ved, at vi solgte og købte forestillinger. Fredericia som by skabte det. Derfor skal det kun handle om og udspringe af Fredericia”, siger Erik Møller Jørgensen.

At første forestilling ikke er udviklet i egne rækker, bekymrer Erik Møller Jørgen, der fremhæver, at det var borgerne, der betalte prisen, sidst Fredericia Teater havde ambitioner om ekspandere udenbys.

”Da Fredericia lejede sig ind og opførte forestillinger i København, var det Fredericias borgere, der betalte prisen”, uddyber han med bund i, at satsningerne uden for bygrænserne blev tungere, end økonomien kunne bære.

”Det handler om mulighedernes kunst”

Næstformand i Kultur- og idrætsudvalget, Christian Jørgensen (V), anerkender borgernes frustration. Dog pointerer han, at borgerne må væbne sig med tålmodighed og have en forståelse for, hvad der er muligt.

”Vi gør det, der er muligt. Man kan ikke forvente, at vi, der hvor vi er nu, kan knipse med fingrene og sætte en stor, fredericiansk forestilling op”

Næstformanden fremhæver, at Erik Møller Jørgensens synspunkter er rimelige – men det er nødvendigt, at byrådet og teatret går realistisk til opgaven.

”Det handler om mulighedernes kunst. Nogen tror, at vi pr. automatik er tilbage på fortidens niveau. Jeg må appellere til en forståelse for, at vi er ved at arbejde noget op fra bunden”, uddyber han.

Byrådets fremtidige mål med det ny musicalteater er, at Fredericia skal tilbage på den internationale klinge. Dog er det nødvendigt at tage et skridt ad gangen og mætte fredericianernes trang til at få deres kulturelle samlingspunkt tilbage.

”Først vil Fredericia Kommune gerne vise, at vi er tilbage på banen. På nuværende tidspunkt må vi tilgodese, at borgerne får mulighed for at opleve noget”, siger han.

En fremtid med Fredericia i fokus

Erik Møller Jørgensen håber, at hans opråb vil sætte Fredericia i fokus. Christian Jørgensen forsikrer, at det ny musicalteater skal handle om Fredericia.

En central del af byrådets støtte til teatret er at igangsætte projekter, der skal få den gamle produktion til at spire på ny. Det er sket med samarbejde med byens musicalakademi og de lokale folkeskoler. Han garanterer, at byrådet store armbevægelser er berettiget og bliver realiseret i fremtiden. Fredericia er i fokus, men rejsen mod den internationale scene skal tages i bidder.

”Først handler det om at få liv i teateret. Så må vi lave nogle mellemlandinger undervejs i målet om de store produktioner – produceret i og af Fredericia.”, siger Christian Jørgensen.